Monikulttuurisuus ja Hofsteden kulttuuriset dimensiot
Lukiessani Gert Hofsteden Kulttuurit ja organisaatiot kirjaa tykästyin
hänen tapaansa jaotella kulttuurisia dimensioita. Tämä jaottelu selkeytti
itselleni niitä asioita, joita olin jo pohdiskellut erilaisissa yhteyksissä. Tämä jaottelu tuotti itselleni "ahaa"-elämyksiä erityisesti niiltä osin, kun olen jossain opetukseen liittyvässä prosessissa ns. törmännyt seinään ja joutunut ottamaan omalta osaltani muutaman askeleen takaisin päin. Erityisesti ajatteluani laajensi yksilöllisyys vs. kollektiivisuus aspekti ja sen vaikutus esimerkiksi ryhmäkeskusteluissa.
· Valtaetäisyys: Suurten
valtaetäisyyden maissa vallan epätasainen jakautuminen hyväksytään ja
auktoriteetteja kunnioitetaan. Matalan valtaetäisyyden kulttuurissa hierarkiatasot
ovat matalampia.
· Yksilöllisyys–kollektiivisuus: Länsimaissa
korostetaan usein yksilöllisyyttä, kuten henkilökohtaista vapautta sekä
vastuuta omasta itsestään. Kollektiivisuutta korostavissa kulttuureissa ihmiset
ovat vahvasti jonkin ryhmän jäseniä.
· Epävarmuuden välttämistarve: Epävarmuutta
välttävissä kulttuureissa korostetaan mm. sääntöjä, virallisuutta ja
sitoutumista. Ihmiset näyttävät tunteensa sekä kommunikoivat aktiivisesti ja
ilmeikkäästi. Epävarmuutta sietävissä kulttuureissa ihmiset ovat hillitympiä,
epävirallisia ja tulevaisuuteen suuntaavampia.
· Maskuliinisuus–feminiinisyys: Maskuliinisissa
kulttuureissa arvostetaan esimerkiksi kilpailua, menestystä ja rahaa.
Feminiiniset kulttuurit korostavat ihmisläheisyyttä ja herkkyyttä. Sukupuolten
erot sekä roolit ovat feminiinisissä kulttuureissa hämärtyneet.
· Pitkäjännitteisyys-lyhytjännitteisyys -
Pitkäjännitteisissä kulttuureissa korostuu sinnikkyys ja säästäväisyys.
Lyhytjännitteiset kulttuurit pyrkivät saamaan tuloksia aikaan nopeammin.
Näihin
eroihin olen törmännyt niin eri maiden kulttuureista tulevien kanssa
toimiessani kuin myös suomalaisten kanssa toimiessani. Esimerkiksi urheilun
parissa on selkeästi havaittavissa erilaisia toimintakulttuureita ja
esimerkiksi valmentajan ja urheilijan välillä oleva valtaetäisyys vaihtelee
lajeittain. Myös kollektiivisuus voi olla huomattavsti vahvempaa joukkuelajeissa kuin ympäröivässä yhteiskunnassa. Toki aina on kyse yksilöistä, joten yleistyksien kanssa täytyy olla
varuillaan.
Nämä
eri dimensiot on hyvä pitää mielessä erityisesti silloin, kun halutaan muuttaa
olemassa olevaa toimintamallia eri suuntaan. Esimerkkinä tästä voidaan ottaa
esim. opetusmenetelmien muuttaminen behavioristisesta ja opettajalähtöisestä
opettamisesta, oppilaskeskeiseen ja oppijan vastuuta korostavaan oppimiseen.
Kulttuuristen dimensioiden mahdollisesti aiheuttama ristiriita voi vaikeuttaa
muutosprosessia, jos siinä edetään liian nopeasti. Mitä tahansa
toimintakulttuuria muutettaessa pitää olla kärsivällinen ja antaa aikaa
muutokselle.
Yksilön
näkökulmasta nykyinen oppilaskeskeinen lähestymistapa oppimiseen ja
henkilökohtaisten oppimispolkujen rakentaminen mahdollistaa mielestäni hyvin
eri kulttuuritaustojen huomioimisen. Opettajana minusta monikulttuurisuuteen
liittyvät tekijät ovat osa oppijan persoonaa ja oppimisen tukemiseen luodaan
mallit kunkin tarpeista lähtien. Samat kohtaamisen ja kunnioituksen
lainalaisuudet ovat voimassa kaikkien kanssa toimiessa. Dialogisuus,
empaattisuus, halu yhteisen ymmärryksen rakentamiseen, erilaisuuden
kunnioittaminen, valintojen perustelu ja
selittäminen sekä askel askeleelta eteneminen ovat niitä tekijöitä, joilla
saadaan onnistunut oppimisprosessi aikaiseksi.
Lähteitä:
Hofstede, G. (1993). Kulttuurit ja organisaatiot – Mielen ohjelmointi. Helsinki: WSOY.
Hofstede Centre https://geert-hofstede.com/national-culture.html
Hofsteden kulttuurien välisen vertailun työväline https://geert-hofstede.com/countries.html
Kommentit
Lähetä kommentti