Opettajana ja oppijana erilaisissa oppimisympäristöissä
Oppimisympäristöteeman viimeisessä osassa pohdiskelimme erilaisia oppimisympäristöjä. Siitä innostuneena lähdin rakentamaan itselleni oman oppimismaiseman, joka on kuvattuna alla olevassa kuvassa. Jo oppijana tässä maisemassa liikkumine ja kehittyminen vaatii erilaisia taitoja. Tarvitaan niin vuorovaikutustaitoja kuin erilaisten digitaalisten välineiden käyttötaitoa. Toisaalta taas esim. verkkototeutuksena nyt käynnissä olevat opettajaopinnot vaativat vahvasti itseohjautuvuutta ja vastuun ottamista omasta tekemisestä. Itselleni tärkeimpiä oppimisympäristöjä tällä hetkellä ovat verkostot, joista Olympiakomitean valmennusosaamisen verkosto on erityisen tärkeä itselleni. Sitä verkostoa voisin luonnehtia käytännön yhteisöksi (community in practice). Toisaalta lähimpien työkollegoiden kanssa pystyn oppimaan päivittäin ja jaammekin osaamista eri kanavia käyttäen. Kansainvälisistä verkostoista NCDA eli valmentajakouluttajien verkoston kautta taas saa erilaista näkemystä asioihin ja sen kautta tulee paljon hyviä vinkkejä erilaisista koulutusten toteuttamistavoista. Toisaalta koen myös valmennustyöni ja seuratyön kehittävän minua eteenpäin, joten osa oppimisesta tulee ihan käytännön tekemisen kautta.
Opettajan roolista katsottuna tämä kokonaisuus kuvannee karkeasti myös omien opiskelijoideni oppimismaisemia. Minun siis tulee pystyä opettajana tukemaan heitä tässä verkostossa toimimisessa. Pyrimme opintojen aikana luomaan verkostoja ja vinkkaamaan esimerkiksi hyvistä podcasteista. Tämänkaltaisen toiminnan avulla pääsemme myös paremmin kiinni jatkuvaan oppimiseen vain yksittäisen koulutuksen sijasta. Pyrimme rakentamaan myös koulutuksessa olevat oppimisympäristöt avoimiksi ja koko oppiaineksen sellaiseksi, että se tukee valmentajaa hänen käytännön työssään ja siinä eteenpäin kehittymisessä. Opetusta suunniellessamme siirrämme vastuuta opettajalta opiskelijalle, jotta pääsemme oikeasti kiinni opiskelijan tarpeisiin tutkinnon suorittamisen suunnassa.
Itse koen, että tärkein asia erilaisia oppimisympäristöjä suunnitellessa on edelleen tiedostaa se, mitkä ovat kunkin opintojakson tavoitteet, millaista oppimista/osaamista tavoitellaan ja sen mukaan sitten valitaan ja rakennetaan ympäristöt ja menetelmät kullekin opiskeljaryhmälle/-yksilölle sopiviksi.
Opettajan roolista katsottuna tämä kokonaisuus kuvannee karkeasti myös omien opiskelijoideni oppimismaisemia. Minun siis tulee pystyä opettajana tukemaan heitä tässä verkostossa toimimisessa. Pyrimme opintojen aikana luomaan verkostoja ja vinkkaamaan esimerkiksi hyvistä podcasteista. Tämänkaltaisen toiminnan avulla pääsemme myös paremmin kiinni jatkuvaan oppimiseen vain yksittäisen koulutuksen sijasta. Pyrimme rakentamaan myös koulutuksessa olevat oppimisympäristöt avoimiksi ja koko oppiaineksen sellaiseksi, että se tukee valmentajaa hänen käytännön työssään ja siinä eteenpäin kehittymisessä. Opetusta suunniellessamme siirrämme vastuuta opettajalta opiskelijalle, jotta pääsemme oikeasti kiinni opiskelijan tarpeisiin tutkinnon suorittamisen suunnassa.
Itse koen, että tärkein asia erilaisia oppimisympäristöjä suunnitellessa on edelleen tiedostaa se, mitkä ovat kunkin opintojakson tavoitteet, millaista oppimista/osaamista tavoitellaan ja sen mukaan sitten valitaan ja rakennetaan ympäristöt ja menetelmät kullekin opiskeljaryhmälle/-yksilölle sopiviksi.
Kommentit
Lähetä kommentti