Opettaja digitaalisuuden maailmassa
Opekoulutuksen teemana olivat TVT-välineet ja tekijänoikeudet sekä tietosuoja. Olen aina ollut kiinnostunut erilaisita työkaluista ja sosiaalisen median ilmaistyökaluista, vaikkakin rakastan myös fläppitauluja ja käytämmekin niitä edelleen todella paljon. Laskeskelin tuossa, että olen käyttänyt opetustarkoituksessa 26 eri sosiaalisen median ilmaistyökalua, jos erilaiset pilvipalvelut, kuten dropbox, onedrive jne lasketaan yhdeksi. Kyllä pikkuisen pysäytti miettimään. Ovatko nuo kaikki tarpeellisia ja miten ne hyödyttävät opetusta. Etenkin, kun monen kohdalla on mietittävänä mm. kuvien ja videoiden tekijänoikeuksia. Suosittelen ehdottomasti tutustumaan Kopiraittilan koulun pelillistettyyn materiaaliin tekijänoikeuksista. Tämä toimi itselleni hyvänä kertauskurssina näistä asioista ja antoi myös ajateltavaa opetuksen näkökulmasta. Periaatteessa ns. tylsästä aiheesta oltiin saatu aikaiseksi koukuttava peli. Miten voisimme pelillistää esimerkiksi ihmisen energiantuottojärjestelmät tai vaikkapa voiman osa-alueet? Toinen hyvä sivusto, jonne varmasti palaan vielä kertailemaan on www.opentekoa.fi, josta löytyy myös monta hyvää pätkää kohdennetusti eri tyyppisiin tekijänoikeuksiin. Itselleni nämä asiat alkavat olla jollain tasolla selviä, mutta muistammeko me ohjeistaa myös opiskelijamme? Miten ja milaisia kuvia he käyttävät jne. Tämä on asia, jota pitää yhdessä työtiimini kanssa pohtia.
Kaikkein vaikeimmaksi koen videoiden käytön. On olemassa niin paljon hyviä youtube pätkiä, joita olisi helppo käyttää ja näyttää opiskelijoille. Jotenkin hullulta tuntuu, että pitäisi pyytää jokaista opiskelijaa avaamaan sama video omalla koneellaan. Ymmärrän kyllä tekijänoikeuksien kannalta tämän asia, mutta kyllä se opettajan työtä hankaloittaa. Meillä tosin tehdään paljon tiimioppimista, joten useimmiten tilanne on joka tapauksessa se, että opiskelijat katsovat tarvittavat klipit omalta koneeltaan.
Mitä sitten tästä setistä jäi käteen. Aion edelleenkin jatkaa ainakin seuraavien työkalujen käyttöä: Twitter, Instagram, Canva, Padlet, Kahoot.it, Evernote, Answer Garden, Facebook, Youtube, TedTalk, Whatsapp. Nyt vain tiedostan hiukan tarkemmin niissä huomioitavia asioita. Aion myös tarkemmin pitää huolta tietoruva- ja tietosuoja-asioista. Näissä aisoissa kyllä tuntuu todellakin siltä, että tieto lisää tuskaa! Ja opettelen myös pikkuhiljaa laittamaan CC-merkintöjä omiin tuotoksiini.
Kaikkein vaikeimmaksi koen videoiden käytön. On olemassa niin paljon hyviä youtube pätkiä, joita olisi helppo käyttää ja näyttää opiskelijoille. Jotenkin hullulta tuntuu, että pitäisi pyytää jokaista opiskelijaa avaamaan sama video omalla koneellaan. Ymmärrän kyllä tekijänoikeuksien kannalta tämän asia, mutta kyllä se opettajan työtä hankaloittaa. Meillä tosin tehdään paljon tiimioppimista, joten useimmiten tilanne on joka tapauksessa se, että opiskelijat katsovat tarvittavat klipit omalta koneeltaan.
Mitä sitten tästä setistä jäi käteen. Aion edelleenkin jatkaa ainakin seuraavien työkalujen käyttöä: Twitter, Instagram, Canva, Padlet, Kahoot.it, Evernote, Answer Garden, Facebook, Youtube, TedTalk, Whatsapp. Nyt vain tiedostan hiukan tarkemmin niissä huomioitavia asioita. Aion myös tarkemmin pitää huolta tietoruva- ja tietosuoja-asioista. Näissä aisoissa kyllä tuntuu todellakin siltä, että tieto lisää tuskaa! Ja opettelen myös pikkuhiljaa laittamaan CC-merkintöjä omiin tuotoksiini.
Kommentit
Lähetä kommentti